Meldpunt Klachten en Wanordelijkheden

Krijg je als spelleider, scheidsrechter of grensrechter te maken met intimiderend gedrag langs de lijn? Word je als speler uitgescholden door ouders van de tegenstander? Of maak je als ouder of toeschouwer mee dat een wedstrijd dreigt te escaleren door agressief gedrag? Voor dit soort vervelende situaties die niet in het wedstrijdformulier thuishoren, is er het Meldpunt Wanordelijkheden van de KNVB.
Voor iedereen toegankelijk
Via het Meldpunt Wanordelijkheden kan iedereen binnen het voetbal vervelende ervaringen en voorvallen delen met de KNVB. Het gaat dan om situaties die niet spoedeisend zijn en ook niet via de officiële kanalen voor een tuchtzaak lopen.
Wat kun je melden?
Denk aan allerlei ergernissen die zich in het amateurvoetbal voordoen:
- Partijdige scheids- of grensrechters
- Slechte ontvangst bij uitwedstrijden
- Wangedrag langs de lijn
- Wedstrijden die bijna uit de hand lopen
- Andere vormen van ongepast gedrag op en rond het veld
Wat doet de KNVB met jouw melding?
De KNVB gaat zorgvuldig om met alle meldingen. Door deze klachten te verzamelen krijgt de bond beter inzicht in wanordelijkheden binnen het amateurvoetbal. Waar nodig kan de KNVB vroegtijdig ingrijpen en actie ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld door:
- Het inzetten van een waarnemer bij wedstrijden
- Het nadrukkelijker volgen van verenigingen die meerdere keren zijn genoemd
- Het bieden van assistentie aan clubs waar problemen spelen
Hoe meld je een voorval?
Meldingen kunnen uitsluitend worden gedaan via het officiële formulier op de website van de KNVB. Na het indienen van je melding ontvang je automatisch een bevestiging per e-mail.
Je vindt het formulier hier: Formulier klachten/wanordelijkheden


